על טרנדים, קהילות ומה שביניהם

למי שכבר הספיק לשכוח, ב-2 בינואר 2020 קיבלנו יחד את השנה החדשה באירוע מטריף חושים ב-בסטארט-אפ ניישן סנטרל. צחקנו, נהנינו, שתינו יין טוב, ובעיקר ספגנו תוכן מעניין.
כדי שזה לא יתמסמס, החלטנו לרכז את עיקרי הדברים של הספיקרס שלנו ולהפיץ אותם לכם ולכן.

נתחיל עם האחת והיחידה, עדי יופה, טרנדולוגית, שהדגימה לנו איך קל יותר לחזות טרנדים בימינו:

*כיום, אנשים מנסים להמציא את עצמם כל הזמן מחדש, וישנה חשיבות גדולה יותר לזהות את השינויים הללו בקהל הקהילות שלנו. עדי נתנה דוגמה לחברת ג'ילט, אשר קלטה שמה שטרנדי בימינו זה זקן לגברים, אך קלטה את זה קצת יותר מדי מאוחר… החברה הפסידה הרבה מאד כסף עד שיצאה בקמפיין עם פתרון של לא לגלח. דוגמה נוספת היא מעולם המסעדנות הדינאמי, השף מבין שלקוחותיו מצלמים (והרבה) את המנות שהם מקבלים, ולכן הוא משקיע בנראות ובצלחות של המנה. ניתן לראות את זה במסעדות רבות בארץ (שגב ART) ובפריים-טיים (משחקי השף). גם הבנקים הם זן הולך ונעלם, כאשר מעליהם האיום של חברות כמו אמאזון לנדינג וכל עולם הבלוקצ'יין, והם צריכים לבצע הערכת מצב כדי שלא יברחו להם לקוחות.

*אז כיצד ניתן לקבוע מה יהיה הטרנד הבא? עדי מסבירה שצריך להסתכל לרוחב, להסתכל ימינה ושמאלה וקדימה ולא להתמקד בתחום אחד (שאנחנו חזקים בו) בלבד. מה שישפיע על הטרנדים העתידיים כנראה שיגיע מבחוץ. דוגמה לכך, לקוח יקנה נעלי אדידס לאו דווקא מחברת אדידס, אלא ממי שיציע לו את הנעל במחיר הזול ביותר. זאת אומרת, אנחנו לא נאמנים יותר למוצרים.

*בנוסף, עדי ציינה שבעולם היום אנשים רבים מרגישים בודדים ולבד, אנשים איבדו את האנושיות בגלל המסכים ועודף המידע, ולכן עולם הקהילות הוא כל-כך מושך וצומח. אנחנו כיום לוקחים בעלות מחודשת על החיים שלנו – The Future of Reowning, אנשים צריכים דברים שמעוררים בהם רגשות ומוציאים אותם מהבית ומהמסך. דוגמה לכך, IBIS השיקו שירות חדש שנקרא – Relax, We Post, אשר מאפשר לאנשים להגיע לחופשה ואיש צוות מהמלון דואג עבורם לתמונות, העלאות, פוסטים ועוד כדי שיוכלו להנות מהחופשה. הנה לינק לפרסומת שלהם –

הספיקר השני שלנו היה מייק זילברג מ-IS-CL שחשף בפנינו את המוצר החדש והמסעיר שפיתח יחד עם SNC:

*לאחר מחקר מעמיק להגדרת קהילות הטק ועל המאפיינים שמעודדים ומחזקים קהילה וקהילתיות, אלו המסקנות: קהילות שהן קודם כל עם מטרה, יש להן חלל פיזי או דיגיטלי (או תוכנית חברות) וצוות מוביל, האם הן עוזרות לאקוסיסטם הטכנולוגי והאם הן מתיישבות באחת משש הקטגוריות הבאות – מייסדים, משקיעים, קהילה אזורית, קהילה מוכוונת סקטור, קהילת מקצוע או קהילת בוגרים (בתנאי שהם רלוונטיים לעולם הטכנולוגי או תומכי עולם טכנולוגי באופן ישיר). מייק והצוות שמו לעצמם למטרה לייצר מסגרת מושגית שסביבה יש דיון וצמיחה של תחום הקהילות ומנהלי הקהילות.
*בשלב השני, הושקה קטגוריה חדשה במיפוי של Startup Nation Central Finder, אשר מאפשרת ליצור עמוד ייעודי לקהילות ומשקפת דברים שקיימים ורלוונטיים לקהילה ולערכים שהיא נותנת לחבריה.
*היום, בתוך הקטגוריה של HUBS, שהייתה עד לאחרונה רק של מתחמי עבודה ומאיצים, תהיה גם קטגוריה של קהילות אליה ייכנסו רק קהילות שעומדות שבהגדרות שהם הגדירו כקהילות טק.

ההרצאה האחרונה הייתה של מריה שלנו, אשר סקרה עבורנו את 2019 ולקחה אותנו ל-2020 ובמה אנחנו צפויים להיתקל בעולם הקהילות:

*בישראל של 2019, מירב הקהילות קמות על בסיס חברתי, כאשר באופן טבעי אנשים מחפשים אנשים אחרים שלהם אותם תחומי עניין. אנחנו נתקלות הרבה בקהילות חברתיות שפועלות באונליין וגם באופליין והן גדלות יותר ויותר בכל שנה. האחוז הקטן ביותר של קהילות שייך לקהילות פנים-ארגוניות, שמוקמות בידיעת הארגון בהם חברי הקהילה עובדים ולעיתים גם דוחפים להקים את הקהילה הזו, או מוקמות ללא ידיעת הארגון בהם הם מועסקים ואין תמיכה כלל. זה לא סוד שבימינו יותר מנהלי ארגונים מבינים את החשיבות של קהילות במקום העבודה ואנו צופות, גם על-פי הדו"ח של CMX, שהנתון הזה ישתנה.

כיום, הטרנדים הלוהטים בעולם הקהילות הם:

  1. מוניטיזציה לקהילות חברתיות. משמע, הקהילה שלנו נחשבת כנכס דיגיטלי ואפשר להשתמש בפעילות שמתרחשת שם כדי להפיק הכנסה כספית. ניתן לעשות זאת על-ידי פרסום (באנרים או פרסומות) וגביית תשלום תמורת תוכן או שירותים.
  2. כמו פטריות אחרי הגשם, צומחים יותר ויותר סטארטאפים ופלטפורמות לקהילות.
  3. נפתחות משרות רבות עבור ניהול קהילות מוצר, קהילות בוגרים וכדומה.
  4. מנק"לים ומנק"ליות של קהילות חברתיות נוטים יותר ויותר לעולם של המגזר העסקי.

מה צפוי לנו ב-2020?

  1. עולם השיווק משנה את צורתו.
  2. משרות נפתחות ומאוישות.
  3. מוניטיזציה לקהילות.
  4. דיוק תפקיד מנהל.ת הקהילה.

אסיים בדבריה הכה נכונים של מריה:

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

הצטרפו לניוזלטר והשארו מעודכנים

עוד מאמרים ששווה לקרוא

עדי קלימשטיין

מנהלת תיקי לקוחות

עדי מלווה את לקוחות החברה בבניית אסטרטגיות להקמה, פיתוח וניהול קהילות המשולבות באג'נדות העסקיות, הארגוניות והשיווקיות שלהם. בנוסף, עדי מוסמכת לאימון אישי ועסקי, והינה בעלת ניסיון ורקע בהדרכה ובאימון, אשר באים כולם לידי ביטוי ביכולותיה לזהות את צרכי הלקוח ולחבר אותם בצורה מחשבתית לאסטרטגיה הארגונית.

במסגרת פעילותה בחברה, עדי העניקה שלל שירותי ייעוץ והדרכה לבנק ירושלים, אלביט מערכות, מכבי שירותי בריאות, אוניברסיטת תל אביב ועוד.  

ליאור אשכנזי דור

מנהלת תיקי לקוחות

ליאור מסייעת ללקוחות החברה לבנות אסטרטגיה אפקטיבית לניהול קהילה, באופן שיביא להשגת מטרות הלקוח ויעניק ערך מקסימלי לחברי הקהילה הפוטנציאלים. בין היתר ליאור גם בונה פעילויות תוכן של מותגים בקהילות לפי מודל W-W-W. בעברה, כחלק משליחות מטעם הסוכנות היהודית בה ליאור לקחה חלק, היא ניהלה את קהילת ״יוסטון הלל״.

איילה כספי וורמס

מנהלת תיקי לקוחות

איילה מייעצת למגוון לקוחות החברה, מלווה ומקימה קהילות לגופים כגון ארגוני בוגרים, קהילות אימפקט בדגש על חינוך וקהילות פנים ארגוניות. בנוסף, איילה מתמחה ועובדת בכל הקשור לסטוריטלינג דיגיטלי, חיה ונושמת קהילות ואת המדיה הדיגיטלית, ואף ניהלה בעבר מס׳ קהילות דיגיטליות.
 
איילה מעניקה ייעוץ לבנק ישראל, מכללת אורנים, וקרן משפחת ליאון, ועוד. 

עומרית אבנשטיין

מנהלת תיקי לקוחות

עומרית מתמחה בעולמות הלמידה, ומלווה את לקוחות החברה בהקמה וניהול של קהילות פנים ארגוניות בדגש על גילדות, למידה, וקהילות מקצועיות. לעומרית ניסיון רב בניהול קהילות, בבניית תהליכי למידה והכשרה, הרצאות פרונטליות וייעוץ למנהלי קהילות. 
עומרית מלווה את החטיבה הטכנולוגית של בנק הפועלים בהקמת גילדות מקצועיות פנים ארגוניות. 

רומי הלמן

מנהלת תיקי לקוחות 

רומי בוגרת תכנית קו הזינוק של שותפויות אדמונד דה רוטשילד, והינה בוגרת קורס ניהול קהילות של Community Forward. 
רומי מלווה את לקוחות החברה במגוון רחב של תחומים לרבות קבוצת עזריאלי, חברות פארמה, וארגונים חברתיים.